Pernille

Kontakt Pernille

Head of Digital
Tlf.:22 44 79 13
pn@camp-fire.dk
Luk

Kontakt

Apples altruisme koster data og indsigt

Vi står midt i en episk krig mellem tech-giganterne. På den ene side har vi Apple, der maler sig selv i Kong Arthurs ædle billede. På den anden side slemme, slemme Facebook og Google, der bruger dine data til at tjene kolde gysser og få mere magt.

Du står derfor  med en opgave: At forsøge at mindske tab af data på din Facebook-annoncering så meget som overhovedet muligt.

I Apples seneste iOS-opdatering får brugere af Facebooks app en besked, hvor de skal takke ja eller nej til at blive tracket i appen. Hvor mange tror du, der siger ja tak? Et forsigtigt bud er 50%. Reelt vil det være endnu færre.

Apple vil beskytte dine data (or so they say) og Facebook vil udnytte dine data. Or so Apple says. Er du med i eventyret så langt? Apple good, Facebook bad.

Når vi tager de forvredne PR-briller af, så betyder det helt konkret, at virksomheder der laver målrettede annoncer på Facebook og andre medier får svært ved at indsamle data og dermed vide om deres annoncering giver dem værdi.

Check

Verificér dit domæne i Facebook

Check

Vælg 8 konverteringshændelser

Hvad kan du gøre?

Du skal først have verificeret dit domæne på Facebook. Det kræver, at der lægges et lille stykke kode på dit website. (skal vi lave en ekstern henvisning her?) Hvis det lyder for bakset, så tag fat i os. Vi hjælper gerne med at få det gjort – og kan fikse det på kort tid.

Det næste er at du skal vælge til og vælge fra – benhårdt! Facebook giver dig nemlig fremadrettet kun 8 konverteringshændelser at målrette efter. Ud af de 8 kommer der kun data retur til Facebook på 1 af disse hændelser. E-N.

Derfor kan du stadig godt have kampagner, der målretter efter “læg i kurv”, “køb”, “udfyld kontaktformular”, “book billet” eller lign. Men det er kun 1 af disse konverteringshændelser, som Facebook modtager data retur fra. Altså kun 1 af disse kampagner, hvor vi kan se et nogenlunde reelt billede af, hvad annonceringen har givet dig af værdi.

 

Er resten så lige meget?

Nej. For du kan jo stadig tjekke f.eks. antal besøgende, hændelser og køb via dit sideoptimeringsværktøj – eksempelvis Google Analytics. Men det bliver et langt mere fragmenteret databillede, så du skal have tungen lige i munden, når du evaluerer på dine kampagner og afgør, om de har været en succes eller ej.

Derfor skal du fremover tænke din Facebook-annoncering på en anden måde. Og bygge dine funnel- eller retargetingkampagner op anderledes. Hvis du gerne vil have input hertil, så har vores digitale eksperter sat sig ind i problematikkerne og kan hjælpe dig videre herfra.

 
Pernille

Kontakt Pernille

Head of Digital
Tlf.:22 44 79 13
pn@camp-fire.dk